" Den som upphör att bli bättte, upphör även snart att vara bra "
Vilken nivå av tjänstefiering har ert företag idag?
Är det Produktlogiken och köpprocessen som styr din verksamhet, då är det nog dags att snabbt byta fokus till Tjänstelogiken och kundresan för att inte bli omkullsprungen av befintliga eller helt nya aktörer.
Om du börjar tänka Tjänstefiering kan du med stöd av Organalys snabbt skapa en helt ny och FRAMGÅNGSUNIK TJÄNST där du i samverkan med kunden, utvecklar både din och kundens värdeskapande process samt skapa ditt nya kunderbjudande, vilket snabbt kan komma att förändra hela konkurrenssituationen inom din bransch i grunden och dina egna resultatförbättringar kan komma fort.
Produktlogiken?
Historisk kundskap
Standardiserade tjänster
Egen ekonomisk lönsamhet
Fakturering
Svårt att få kontakt med
Jaga nya kunder
Negativa kundinlåsningar
Tjänstelogiken?
Ny kundskap om kunden
Kundanpassat erbjudande
Kundens värdeskapande
Samskapande med kund
Lätt att få kontakt med
Merförsäljning till en kund
Positiva kundinlåsningar
Enkelt utryckt så kan man man säga det som skillnader i företags USP
(USP = Ett företags unika kunderbjudande till kunder och marknaden)
Produktlogikens modell för företags USP: Det som företaget vill att kunder ska köpa av dom
Tjänstelogikens modell för företags USP: Det problem som kunden vill ha hjälp med att lösa
Eget förslag till en ny definition UBR: Det unika resultat som vi hjälper en kund med att kunna skapa
PRODUKTLOGIKEN ELLER TJÄNSTELOGIKEN?
Att påbörja en tjänstefieringsresa innebär kort, att man lämnar produktlogiken, (vad ni i dag med era befintliga resurser alltid har gjort, kan göra eller vill göra) och går över till tjänstelogiken, (vad ni utifrån kundens behov borde göra). Med syftet att öka värdeskapandet, i båda parters processer.
KORT BRA FILM OM DEN NYA TJÄNSTELOGIKEN
Se en bra film här om den nya affärslogiken med Per Kristensson från Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet (CTF) ca 3 minuter.
VAD BETYDER DÅ TJÄNSTEFIERING?
Tjänstefiering betyder oftast att man tillsammans
med en befintlig eller potentiell kund utvecklar eller förbättrar något som till exempel en viss funktion, process eller en tjänst och att man sen tillsammans delar på värdeeffekterna för detta
i någon form.
SE EN VÄLDIGT BRA FILM OM TJÄNSTEFIERING
Se en riktigt bra film här om tjänstelogiken och tjänstefiering här med Christian Grönroos från Svenska handelshögskolan i Helsingfors
Boktips:
I KUNDEN SKOR
Av Per Kristensson och Klas Hallberg
Boktips:
TJÄNSTEFIERING - I kundens ögon är alla företag tjänsteleverantörer - Av Christian Grönroos
Och är kreativitet ett krav för att lyckas med tjänsteutveckling?
Kreativitet innebär ofta att man har förmågan till att hitta på nya oväntade lösningar på utmaningar genom att kombinera befintliga resurser, idéer, kunskap, erfarenhet, material m.m. på nya och i bästa fall helt unika sätt. Som kan uppfattas som både oväntade och nytänkande.
Se ett avsnitt om Kreativitet här från SVT:s programserie Min Hjärna i knappen här till höger.
Se ett avsnitt om detta här från SVT Kunskapskanalen Promenera för kropp och själ i knappen här nedan.
Se denna artikel från STIM
Copyright © Fastitia 2023 - Alla rättigheter förbehållna
- AAbrf - BizNizArt - Boanalys - BraBoTeknik - BrfBilden - Comersum - Fastitia - MinBostadsresa - Organalys -